Innovation er bare endnu-en-version

Innovation er et af de mest slidte buzzwords.

Som mangeårig managementkonsulent har jeg været storforbruger af buzzwords, som får mig til lyde fremsynet, med på noderne og nogle gange bare virkelig forudsigelig og lettere …dum.

Ordene skiftes hurtigt ud, men nogle få bliver ved med at lyde rigtige, og innovation er er et af de buzzwords, der har holdt ved længst. Sådan et ord, som alle nikker til, alle er enige om er noget godt, ingen tør være uenig i, men som ingen alligevel helt forstår.

Det handler ikke om ‘first to idea’, men om ‘first to money’.

Problemet med ordet innovation er, at frygtelig mange sætter lighedstegn mellem kreativitet og innovation, men innovation handler ikke (kun) om at få gode ideer – det handler om at gøre ideen til god forretning. God innovation handler altså ikke om ”first to idea”, men om ”first to money.”

Innovation = kendt viden i ny kontekst
Jeg vil gerne afmystificere ordet og bringe det helt ned i øjenhøjde. For mig handler innovation ganske enkelt om at tage en kendt viden og anvende den i en ny kontekst. Sværere behøver innovation ikke at være.

Tag nu for eksempel vores GIS-konsulent Teresa. Som trofast gæst på Roskilde Festival vidste hun kun alt for godt, at regn plus festival var lig med smat.

Så for at undgå at slå teltet op i en mudderpøl, brugte hun sin faglighed og virksomhedens skybrudskort til at få overblik over, hvor vandet løber hen, når himlen åbner for sluserne.

Vi tager den lige igen: Hun tog kendt viden (skybrudskortet) og anvendte den i en ny kontekst (teltplacering på musikfestival.) Og vupti, så havde hun et innovativt ”mudderkort”, der i løbet af en eftermiddag spredte sig som en steppebrand på de sociale medier. Alle ville vide, hvor de ikke skulle slå teltet op, hvis regnen satte ind.

Væk med guddommelig inspiration og pangfarvede sækkestole
Jeg er vild med eksemplet, fordi det så levende illustrerer, at innovation ikke er noget mytisk og halvt guddommeligt. Innovation kræver ikke, at du har pangfarvede sækkestole og legoklodser i mødelokalet. Innovation sker hver dag i danske virksomheder, når vi sætter viden sammen på ny måder.

Men det kræver, at du arbejder struktureret med det. I NIRAS opfordrer vi derfor alle kolleger til at deltage i vores tværgående, faglige netværk, og vi har afsat én procent af vores omsætning i en innovationsfond, hvor man kan søge penge til at realisere innovative tiltag.

”Everything is a remix”
Der er kun to krav for at komme i betragtning til innovationsfondens midler. 1: Der skal være et forretningsmæssigt potentiale og 2: Din idé skal gå på tværs af vores traditionelle forretningsområder – for vi tror helt grundlæggende på, at ”everything is a remix”.

Selvfølgelig er det kun de store, radikale innovationer, der kræver involvering af fonden, for langt størstedelen af vores innovation – den såkaldt inkrementelle – sker i hverdagen, når vi ligesom Teresa forstår at sætte viden ind i ny kontekst.

Så ja, Tor Nørretranders ramte det i virkeligheden ret præcist, da han på et tidspunkt spurgte, om innovation i virkeligheden burde udtales ”endnu-en-version”. For os er innovation bare endnu-en-version. Kendt viden i ny kontekst.

Men jeg er nysgerrig: Hvordan arbejder din virksomhed med innovation?

 

5 responses to “Innovation er bare endnu-en-version

  1. For mig handler innovation om processen og ikke så meget om selve outputtet. Lad os tage fat i Teresa igen. Innovationsprocessen starter med hendes egne eller andres erfaringer fra Roskilde Festival, og forsætter med hendes adgang til tilgængelig data. Selve outputtet er et simpelt produkt ja, men processen er interessant at kigge nærmere på. Hvorfor har de 80.000 andre gæster ikke tænkt på det?

  2. Jeg er nysgerrig på dig og dit forhold til innovation og kreativitet.

    Du har mødt innovation, og du har forholdt dig til den, det kan jeg tydeligt fornemme.

    I din proces – hvilke faglige inspirationer lægger du vægt på, når du kommer med dine statements her?

    Vh Kristina Brinck.

  3. Innovation ikke en idé! Men ideer kan synliggøre et problem. Hvis vi brugte tid på at undersøge det problem, vil vi finde ud af at ideen er det forkert svar, men vi har fokus på det rigtige problem, og dermed er vi i gang med innovation, som en metode. Derfor:

    Innovation er ikke ”endnu-en-version” – bare spørg tidligere Nokia medarbejder
    Innovation er ikke et buzz word, men en struktureret arbejdsmetode
    Innovation er en metode – ALLE kan lærer!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *