Jeg ansætter kun folk med høj EQ

Sådan lød det fra den norske leder for en teknisk højt specialiseret virksomhed, som jeg besøgte for et par dage siden. Han ansætter ikke efter den dybe faglighed, og han leder ikke efter den alvidende ekspert eller specialist.

Nej, han går efter rådgivere med høj emotionel intelligens. Han går efter empatiske mennesker, der forstår at sætte sig ind i kundens verden, kundens udfordringer og kundens motivationsfaktorer.

Ok, de skal også være fagligt pivhamrende dygtige, men hvis de ikke kan tage dialogen med kunden – også uden for den fagtekniske verden – ja så er det ikke dem, der skal sikre min gode norske ledelseskollegas virksomheds fremtid.

Nirvana er at blive ‘huskonsulent’
Høj IQ eller EQ? Det er en klassisk debat i rådgiververdenen – og det lette svar er selvfølgelig, at vi gerne vil have dem, der kan begge dele. Det betyder, at vi kan rykke vores rådgivning længere op i værdikæden, være med til at præge kundens tankegang, blive den ”trusted advisor”, som vi alle drømmer om at være. At blive såkaldt huskonsulent, som kunden altid ringer til, når der er udfordringer – og hvor kunden ikke stiller spørgsmål ved timeprisen. Det er noget nær nirvana for en konsulentvirksomhed at være i det smørhul.

Men virkeligheden er jo som bekendt mere udfordrende end drømmene. Og drømmerådgiveren, der er knivskarp i både empati og faglige evner, hænger ikke på træerne. Jo, drømmerådgiverne med både høj IQ og høj EQ findes, men der er hård kamp om dem.

Projektlederkurser sigter forkert
Så når efterspørgslen bliver for stor, må vi jo selv udvikle dem. Men når det kommer til at udvikle faglige eksperter til også at have en høj EQ, så mener jeg, at vi er rigtig, rigtig langt bagud – både os i virksomhederne og i det generelle danske efteruddannelsesmarked.

Jeg vil hævde, at 90 procent af al projektleder-efteruddannelse sigter mod at styrke en helt særlig afart af IQ’en, nemlig den til denne lejlighed opfundne forkortelse: AQ.

Den Administrative Intelligens er et overflødighedshorn af uddannelsestilbud til projektledere, der skal lære at lave en god tids- og aktivitetsplan, et godt budget, tage en god kontraktforhandling. Fair nok – der er et behov for disse tilbud.

Men hvis jeg sætter mig i kundens sted, så vil jeg altså foretrække en rådgiver, der kan forstå mine tanker, udfordre dem, sætte mine tanker og visioner sammen på nye måder – ikke en, der alene er god til at lave fine tidsplaner.

Efteruddannelses-udbydere svigter: Hvor er EQ-kurserne?
I NIRAS har vi lagt på at styrke vore rådgiveres EQ, når vi uddanner projektledere. Kundedialog og øvelser i aktiv lytning er vigtige og centrale emner i udviklingen af vore faglige eksperter. Men jeg vil ikke påstå, at vi er verdensmestre til denne disciplin.

Så budskabet er: fortsat høj IQ, mere EQ og mindre AQ, tak!

Og det må jeg så sandt for dyden virkelig også sige, at det private efteruddannelsesmarked heller ikke er. Det er nærmest umuligt at finde et kursus, der styrker rådgiveres EQ. Markedet er overbefolket af AQ-kurser – og de, der retter sig mod EQ, glemmer at tage udgangspunkt i den helt centrale kobling til medarbejdernes grundlæggende styrke: den høje faglige IQ.

Det bliver EQ for EQ’s skyld, hvor man glemmer koblingen til fagligheden – måske særligt fordi underviserne ikke helt kan forstå den.

Så budskabet er: fortsat høj IQ, mere EQ og mindre AQ, tak!

12 responses to “Jeg ansætter kun folk med høj EQ

  1. Konklusionen må således være todelt: 1) Ansæt personer med høj EQ og høj indlæringsevne (IQ kan være en indikator på dette), så længe kurser i førstnævnte ikke foreligger i en kvalitetsmæssig fornuftig udgave. Dette vil bevirke at en evt. manglende AQ (og faglighed hurtigt kan tilegnes) hurtigt kan udvikles, og 2) at udbydere af nævnte EQ kurser skal vælge undervisere med en høj faglighed, eller alternativt suppleres af en person med en sådan.

  2. De færdigheder, der efterspørges, er helt normale for en leder. Man skal være en “supermand” – generalist og specialist, som kan kan arbejde både på det operationelle, taktiske og strategiske niveua. Lederen kan udføre de fleste af de ansattes arbejde, så lederen ved besked om de problemstillinger, der forekommer og hvordan de løses. Man kan dårligt lede andre, hvis man ikke kan sætte sig i de andres sted. Det er en almindelig lederevne uanset om det drejer sig om salg, indkøb, HR mv. og forhandlinger generelt. Man skal altid kunne se problemstillingen fra begge sider og være løsningsorienteret, for kun på den måde kan samarbejdet blive længerevarende.

  3. Hej dejlige mennesker!

    ‘IQ’ og ‘AQ’
    At markedet er overfyldt af administrationskurser skyldes at det er nemmere at lære et geni at administrere end at lære en administrator at være genial.
    ‘Excel for viderekomne’ og ‘Købmandsregning på A-niveau’ er den misundelsesafgift målt i spildtid som folk med intelligensmæssig kapital skal betale, så resten ikke kommer til at føle sig nøjagtig så stupide som de rent faktisk er.

    ‘EQ’ og ‘IQ’
    At man dyrker “EQ for EQs skyld” fremfor at finde sammenhængen mellem intelligens og empati skyldes ganske simpelt at man ikke finder sammenhængen når man ikke leder efter den.
    De færreste ‘IQ’ tests er designet til at måle empati.
    Hvis man indførte empati som udtryk for intelligens, ville pointene blandt testpersonerne jo sikkert fordele sig anderledes.
    Måske er der ikke nogen sammenhæng mellem ‘EQ’ og ‘IQ’?

    ‘EQ’ og ‘AQ’
    Empati er jo ikke et arbejdsredskab og må ikke forveksles med en indøvet formåen til (stik imod sin sande natur) lige at huske at småsnakke i elevatoren og spørge til kollegaens, kundens og ikke mindst chefens børn og kæledyr.
    Jeg hører begreber som ‘aktiv lytning’ og ‘knivskarp i empati’ som andre ord for at være dygtig til at fedte.
    Hvis man vitterlig kan træne dette hersens empati, kommer det så fra hjertet eller er det igen en nøje beregnet strafafgift, sådan at den mindre intelligente (kollega, kunde, chef) ikke skal føle sig underlegen?

    Det bliver jo lynhurtigt udvandet til en stram skematisk venlighedsprotokol der ensretter os alle sammen og i sidste ende umuliggør meningsfuld kommunikation.
    I stedet for at øve sig i ‘EQ’ er det bedre at øve sig på sin faglighed og så må mennesker tale venligt ned til mig hvis de (selv) mener det er på sin plads og ellers give mig det råt for usødet.

    Eksempel: Når TV selskabets flinke kundeservice siger: “Hav en god dag!” oversættes det til: “Fuck off!” og hvis der med tonsvis af empati i stemmen bliver sagt: “Hav en FORTSAT god dag!” Ja, uha! Så betyder det i virkeligheden: “Jeg hader dig og i øvrigt alle firmaets andre kunder fordi jeg ikke får mere i løn uanset om lortet virker eller ej. Jeg ved hvor dine børn går i skole og går snart apeshit af dette her lortejob…” og du bør blive bange og se dig over skulderen en ekstra gang når du færdes ude efter mørkets frembrud.

    Så helt ærligt hvad skal jeg bruge alt den indøvede forlorne ’empati’-agtighed til, hvis jeg ikke kan se min fodboldkamp eller yndlingsserie?

    Voltaire sagde: “For at få succes er det ikke nok at være stupid, du skal også være velopdragen.”

    Det lader til han fik ret.

    Kærlig hilsen (hey, jeg mener det!)
    Peter

  4. Hej

    En person med en høj IQ kunne måske have forhindret den fadæse det er når en chef selv prøver på at opfinde et smart udtryk, måske var der det også da skribenten fandt på AQ-udtrykket, men det dækker moralen i kejserens nye klæder så ganske fint.
    AQ* eksisterer nemlig i forvejen, det er nemlig en autisme quotient, noget som en stor del af ingeniørerne faktisk scorer ret højt på, så tillykke med både at have fornærmet de fleste ingeniører og en god del personer med autistiske træk.
    Derudover kommer der så fakta, at en person faktisk sagtens kan være meget empatisk selvom vedkommende både har en høj IQ og en høj Autisme Quotient.
    Så skribenten kommer derfor, blandt andet, til at fremstå som ret fordomsfuld selvom det er utilsigtet. Men, hjælpen er heldigvis nær: http://lmgtfy.com/?q=AQ+Quotient

    Venlig IQ-, EQ-, SQ, AQ-hilsen, Peter Jensen

    *AQ-test: http://psyk-ressource.dk/resource/autism-quotient-aq/

  5. Super artikel og dejligt at flere og flere sætter fokus på hvor vigtigt EQ eller EI er for en forretnings succes.
    Efter 10 år hvor vi i HUMI alene har arbejdet med EQ / EI, har vi langt over 100 referencer fra mennesker og organisationer om hvor meget EQ/EI coaching, uddannelse og organisationsudvikling har bidraget med.
    Vi deler gerne vores erfaringer med dig hvis du har interesse i emnet. / ta’ en skøn dag – Per Poulsen

  6. http://www.indumind.dk kan alle uddanne deres emotionelle intelligens. Om du personligt ønsker udvikling og at styrke dine kompetencer, eller i som organisation vil løfte jeres emotionelle intelligens niveau. Så er der både trænings forum, som et EQ / EI fitness center og der er uddannelser på forskellige niveauer.

  7. Hvad er det lige EQ skal gøre godt for og hvad kan vi hos betterpeople konkret træne af kompetencer. Ja der er mange svar på det.
    Natasha Swerdloff formulerer det fint “Stærke sociale kompetencer eller høj EQ giver os flere muligheder for at øge vores indflydelse, og dermed kan vi nemmere få ting igennem. Vi kender det godt selv i valgsituationer. Hvis bilen fx skal til service, så ved vi måske godt, at vi burde sende bilen til det autoriserede værksted, men de virker måske så forretningsorienterede. Mekanikeren lige rundt om hjørnet virker derimod så rar. Han føles tryg, og man er sikker på, at han ikke snyder en.”
    Når man følger sin egen vurdering, er det, ifølge Natasha Swerdloff, højst sandsynligt en klog beslutning, men det sker også, at du bliver snydt. For gode sælgere kopierer netop det troværdige, og derfor skal vi altid mærke godt efter og ikke glemme vores IQ.
    Så det kan være begrænsende for karrieren, hvis man ikke har en tilstrækkelig høj EQ.”

    Selvom værdien af en høj EQ klar nok så er den i kombination med en rimelig eller sågar en høj IQ mest effektfuld i hverdagen . Natasha Swerdloff beskriver: “Hvis man formår at have et godt samspil mellem den rationelle intelligens og den emotionelle intelligens, så er det en klar styrke.
    Hvis vi, for at illustrere pointen, bruger eksemplet med mekanikeren fra før, så ville et godt samspil mellem EQ og IQ bevirke, at man også tjekkede mekanikeren på nettet og undersøgte, om prisen var rimelig. På den måde var beslutningen om at vælge den lokale mekaniker rigtig ud fra flere parametre, og beslutningsgrundlaget ville være stærkt. Den samme gælder, uanset om det er ansættelse, afskedigelse, ordreplacering eller noget helt fjerde.”

    Jeg coacher mange topledere, ledere og specialister med at øge deres “EQ” dvs. forstå hvad og hvordan man opnår størst og bedst muligt samspil og performance med andre i organisationen, teams og under fire øjne.
    Vigtigt er det at konstatere at Natasha Swerdloff fremhæver at emotionelle intelligens kan øges hele livet omend det jo nok bliver lidt sværere med alderen: “Nogle mennesker har en høj social intelligens med hjemmefra. Andre kæmper mere. Vi kan godt lide at tale om mavefornemmelsen, men ikke alle har den i samme grad.
    Måske er du en af dem, som sidst finder ud af, hvad der foregår på kontoret? Hvilke alliancer der er? Hvem der er for og imod det nye forslag? Hvis man har det sådan, kan man lære at bruge nogle markører, som gør det nemmere at aflæse situationer, og i det hele taget lære sin egen rolle i samspillet med andre langt bedre at kende.”

  8. Hvad er det lige EQ skal gøre godt for og hvad kan vi hos betterpeople konkret træne af kompetencer. Ja der er mange svar på det.
    “Stærke sociale kompetencer eller høj EQ giver os flere muligheder for at øge vores indflydelse, og dermed kan vi nemmere få ting igennem. Vi kender det godt selv i valgsituationer. Hvis bilen fx. skal til service, så ved vi måske godt, at vi burde sende bilen til det autoriserede værksted, men de virker måske så forretningsorienterede. Mekanikeren lige rundt om hjørnet virker derimod så rar. Han føles tryg, og man er sikker på, at han ikke snyder en.”
    Når man følger sin egen vurdering, er det højst sandsynligt en klog beslutning, men det sker også, at du bliver snydt. For gode sælgere kopierer netop det troværdige, og derfor skal vi altid mærke godt efter og ikke glemme vores IQ.
    Så det kan være begrænsende for karrieren, hvis man ikke har en tilstrækkelig høj EQ.”

    Selvom værdien af en høj EQ klar nok så er den i kombination med en rimelig eller sågar en høj IQ mest effektfuld i hverdagen. Hvis man er i stand til at have et godt samspil mellem den rationelle intelligens og den emotionelle intelligens, så er klarer man situationer i (arbejds-)livet hvor der er det mindste samspil med andre bedre.
    Hvis vi, for at illustrere pointen, bruger eksemplet med mekanikeren fra før, så ville et godt samspil mellem EQ og IQ bevirke, at man også tjekkede mekanikeren på nettet og undersøgte, om prisen var rimelig. På den måde var beslutningen om at vælge den lokale mekaniker rigtig ud fra flere parametre, og beslutningsgrundlaget ville være stærkt. Den samme gælder, uanset om det er ansættelse, afskedigelse, ordreplacering eller noget helt fjerde.”

    Jeg coacher mange topledere, ledere og specialister med at “øge deres EQ” dvs. forstå hvad og hvordan man opnår størst og bedst muligt samspil og performance med andre i organisationen, teams og under fire øjne.
    Vigtigt er det at konstatere at at emotionelle intelligens kan øges hele livet omend det jo nok bliver lidt sværere med alderen: “Nogle mennesker har en høj social intelligens med hjemmefra, der måske til dels lidt medfødt men nok mest tillært. Andre fik det ikke i opvæksten og må kæmpe lidt mere for det . Alle har det ikke i samme grad og på samme vis.
    Vigtigt er det at det kan trænes og læres livslangt og have stor effekt på karrieren, ens evne til leadership, skabe følgerskab, få folk og organisationer til at performe og ikke mindst øge trivslen hos en selv og alle andre

    Inspireret af redaktør Heidi Fjelsdsted.

  9. Fantastisk at der sættes mere og mere fokus på den Emotionelle Intelligens. Hos indumind.dk er vi specialister i at udvikle og træne din følelsesmæssige intelligens, så du står stærkere i din jobansøgning og privat. Lige nu har vi et projekt i gang på en efterskole hvor 20 elever gennemgår en indumind uddannelse specielt designet til deres målgruppe. Uddannelsen vil hjælpe dem til at stå stærkere, få mere selvindsigt og selvværd og lærer dem at navigere i livet, lige der hvor de er nu. Læs mere på HUMIs facebook side https://www.facebook.com/HUMI-130915467075000/?fref=ts

  10. Kvinder er hverken værre eller bedre ledere end mænd. Det er i snit nøjagtig det samme.

    Resten er personlige til og dermed også fravalg.

  11. Tak Marianne for dit værdifulde bidrag til at nuancere de stereotype forforståelser om mænd og kvinders præferencer. Lad os nu komme videre og få fordelene ud af de forskelle!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *